اگرچه خودروسازان و واردکنندگان ماشین طبق قانون مکلفند در صورتیکه تعمیر خودروی تحت گارانتی آنها زیاد از وقت استاندارد به طول انجامد نسبت به ارائه خودروی مشابه ج
قانونی که عرضه کنندگان ماشین رعایت نمی کنند!
عبارات مهم : قانون
به گزارش ایسنا، اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ماشین مصوب هیات دولت بوده و ابتدای سال گذشته (۱۳۹۵) از سوی معاون اول رییس جمهوری جهت اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت و تمام شرکتهای خودروساز و واردکننده ماشین ابلاغ شده است است.
قانونی که عرضهکنندگان ماشین رعایت نمیکنند!
در بخشی از این قانون تصریح شده است که خودروسازان و واردکنندگان ماشین موظفند در صورتی که خودروی عرضه شده است از سوی آنها در دوره گارانتی (تضمین) معیوب شده است و برطرف عیب آن بیش از دو روز کاری یا وقت استاندارد تعمیرات مربوطه به طول انجامد تا وقت تعمیر و برطرف عیب، خودروی مشابه جایگزین در اختیار مشتری قرار دهند.
در این زمینه در ماده ۱۷ این قانون تاکید شده است است:” عرضه کننده ماشین موظف است چنانچه برطرف عیب ماشین در دوره تضمین که ناشی از خسارت حاصل از اتفاق یا تصادف نباشد، بیش از دو روز کاری یا وقت استاندارد تعمیرات تایید شده، به طول انجامد، به تامین خودروی مشابه جایگزین در طول مدت تعمیرات و در صورت عدم امکان، پرداخت خسارت حق توقف ماشین اقدام کند”.
اگرچه خودروسازان و واردکنندگان ماشین طبق قانون مکلفند در صورتیکه تعمیر خودروی تحت گارانتی آنها زیاد از وقت استاندارد به طول انجامد نسبت به ارائه خودروی مشابه ج
این صراحت قانونی در حالی است که خودروسازان و واردکنندگان ماشین نه تنها الزام قانونی ارائه خودروی جایگزین را رعایت نمی کنند بلکه از اجرای جایگزین این قانون که همان پرداخت خسارت خواب (توقف) ماشین در تعمیرگاه است نیز خودداری می کنند.
تخلف خودروسازان و واردکنندگان ماشین از این الزام قانونی در حالی است که ارائه خودروی جایگزین در وقت خرابی و برطرف عیب خودروی تحت گارانتی، یکی از خدمات بدیهی و اولیه ای است که خودروساازن بین المللی به مشتریان خود ارائه می دهند.
واژه های کلیدی: قانون | ماشین | قانونی | خودروسازان | بازار خودرو
دانلود فایل ها
توجه: ممکن است تمام لینک های دانلود به دستور مقام قضایی حذف شده باشد...